torsdag 26 maj 2016

Gröna tips














Vill man ha en marktäckare som sprider sig snabbt men som man ändå kan styra relativt enkelt. Som är vintergrön och blommar fint på senvåren. Då är vintergröna (Vinca) mitt bästa tips! Vita eller blå blommor med mörkgröna fina blad. Jag älskar denna växt. Klarar både sol och skugga!



I julas plockade jag in några grenar och gjorde små kransar av och dekorerade julbordet med! Blev väldigt fint och uppskattat!



Stora och yviga bärbuskar rimmar inte så bra med mindre trädgårdar (som vi har) då de tar mycket plats, plats som inte finns. Men det finns uppstammade bärträd som tar betydligt mindre plats och som passar i rabatten, nedanför kan man plantera annat. Vi har ett sådant med vita vinbär som bringat MASSOR med bär varje år, kul för barnen att kunna gå att plocka och äta av! Jag beskär det lilla trädet rätt hårt på våren och liksom formar det. Men det verkar älska det!



Så det är mina gröna tips!



KRAM


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar